Offentliga debatter

Är skolan fångad av en normvind? (Almedalen 160712)

Presentation: Den normkritiska pedagogiken, som nu lanseras på bred front i Sverige, vänder sig mot den så kallade tvåkönsnormen, samt begrepp som ”normalt” och ”onormalt”. Är den normkritiska pedagogiken ett bra verktyg för att motverka diskriminering eller social ingenjörskonst på tvärs med föräldrarnas vilja?

Medverkande: Jenny Sandsten (skolpolitisk talesperson för FI), Olof Edsinger (talesperson för NfS), Rebecca Weidmo Uvell (borgerlig debattör), Daniel Söderberg (rektor och 2:e vice ordförande i Sveriges Skolledarförbund).
Moderator: Elisabeth Sandlund (opinionsredaktör Dagen).

När minoriteten tar majoriteten som gisslan (SEA 160419)

Presentation: I rapporten ”När minoriteten tar majoriteten som gisslan” granskar debattören Olof Edsinger den normkritiska pedagogiken. Slutsatsen är att ett socialt experiment pågår i svensk förskola och skola där den så kallade tvåkönsnormen regelbundet hamnar i skottgluggen. Förespråkare av normkritisk pedagogik hävdar däremot att den bidrar till att ge alla barn lika möjligheter och rättigheter. Är den normkritiska pedagogiken social ingenjörskonst eller ett viktigt verktyg för att motverka diskriminering?

Medverkande: Olof Edsinger (talesperson för NfS) och Lotta Rajalin (förskolechef vid Egalia och Nicolaigården, Stockholm).
Moderator: Elisabeth Sandlund (opinionsredaktör Dagen)

Annonser